Al ruim een week staat het leven van restauranteigenaar Martin Bels uit het Twentse Mander op zijn kop. Vorige week vrijdag trad vanwege hevig noodweer een beek buiten zijn oever, waardoor grote hoeveelheden water zijn restaurant binnenstroomden. Binnen was een bruiloftsfeest aan de gang.
Een week later blijkt de schade bij restaurant Watermolen Bels gigantisch. "Ik woon hier al 58 jaar en ik heb nog nooit zoiets verschrikkelijks meegemaakt. In een half uur is alles verloren gegaan waar ik minstens veertig jaar werk en liefde in heb gestoken", zegt Bels tegen RTV Oost. "Je kunt gewoon niks meer doen."
Het water kwam tot een meter hoog te staan. De 150 bruiloftsgasten moesten door de brandweer in veiligheid worden gebracht. Niemand raakte gewond. Het restaurant blijft voorlopig dicht.
Zo werden de bruiloftsgasten verrast door het water:
"Het water kwam van alle kanten op ons af", zegt Bels, die nog snel een aantal zandzakken voor de deuren kon plaatsen. "Dan zie je hoe de deur het begeeft, hoe het water via de ramen naar binnen komt en hoe waardevolle spullen wegspoelen. De schade gaat volgens hem richting de twee miljoen euro.
"Ik heb Watermolen Bels van mijn ouders overgenomen en wil hen nog iedere dag trots maken", zegt hij. "Na deze catastrofe ben ik naar het kerkhof in Vasse gegaan. Ik wilde even bij mijn ouders zijn en daar steun zoeken."
Vanuit het hele land ontvangt Bels steunbetuigingen, donaties en hulpacties. Een aannemersbedrijf leverde gratis zand, de groenteboer bracht een bestelling niet in rekening en via een crowdfundingsactie is al meer dan 32.000 euro opgehaald.
De massale steun doet de restauranteigenaar goed. "Ik krijg er kippenvel van. Als ik hier nu in het restaurant sta, begin ik te trillen. Ik ben er stil van dat zoveel mensen aan ons denken."
Bels is vastberaden om de deuren weer te openen, al weet hij nog niet precies hoe. "We moeten eerst goed nadenken hoe we dit gaan aanpakken. De vloer in het restaurant moet er sowieso uit en de muren zitten vol vocht. Het lijkt nu meer op een ruïne dan op mijn bedrijf", zegt hij.
Tussen de ellende door kreeg hij ook een bericht dat hem even liet glimlachen: hij wordt opa. Zijn dochter is in verwachting en dat geeft hem iets om naar uit te kijken. "Dat is het mooie nieuws waar ik me nu aan vasthoud."
In samenwerking met
RTV Oost
Regionaal nieuws
Binnenland
Source: NOS nieuws