Home

'Duitsland wil uit miljardendeal met scheepsbouwer Damen stappen'

De Duitse minister van Defensie wil de miljardendeal met de Nederlandse scheepsbouwer Damen stopzetten, schrijven Der Spiegel en het Handelsblatt. Hiermee lijkt er een definitief einde te komen aan de fregattendeal met Duitsland, die al verschillende obstakels kende.

Vorig jaar besloot Duitsland al dat Damen niet langer de hoofdaannemer van het project kon zijn. Die opdracht werd gegeven aan de Duitse scheepsbouwer NVL, onderdeel van het grote Rheinmetall. Damen bleef toen nog wel betrokken bij het project.

Damen laat aan de NOS weten het nieuws via de media te hebben vernomen. Het bedrijf zegt zich te "oriƫnteren" en kan het nieuws nog niet bevestigen.

Deadlines niet gehaald

De scheepsbouwer zou voor de Duitse marine zes fregatten bouwen. Volgens Der Spiegel was dat het grootste marineproject in de geschiedenis van Duitsland.

Door softwareproblemen haalde Damen tussentijdse deadlines niet en daarom wilde de Duitse regering Damen Naval niet betalen.

Vorig jaar belandde het bedrijf hierdoor in acute geldproblemen. Het kabinet verstrekte een lening van 270 miljoen euro, maar Damen zag daar later vanaf, omdat Duitsland de betalingen toch weer hervatte.

Economie

Source: NOS nieuws

Previous

Next