Wilco Kelderman heeft zondag na een fraaie solo het NK wielrennen op de weg gewonnen. De routinier van Visma-Lease a Bike beëindigde een lange serie zonder dagsuccessen: Kelderman boekte in Nijmegen zijn eerste zege sinds het NK tijdrijden van 2015.
Kelderman werd in 2020 nog derde in de Giro d'Italia en haalde ook in de Tour de France en de Giro d'Italia de top tien. Met zijn podiumplek in de Ronde van Polen in 2024 bewees hij zich andermaal als klassementsrenner. Maar winnen deed de 35-jarige Barnevelder zelden.
Zijn laatste zege dateerde zelfs van 2015, toen hij Nederlands kampioen tijdrijden werd. Twee jaar eerder won hij een etappe en het eindklassement in de Ronde van Denemarken. Maar zondag kon Kelderman na een fraaie solo eindelijk zijn erelijst aanvullen.
Met zijn langverwachte dagsucces is Kelderman de opvolger van Danny van Poppel, die vorig jaar in Ede een sprintzege boekte. Later op de zondag begint de vrouwenrace, die zich ook grotendeels afspeelt in de heuvelachtige bossen rond Nijmegen. Lorena Wiebes verdedigt haar nationale titel.
Eerder deze week kroonde Huub Artz zich in het Gelderse Laren tot Nederlands kampioen tijdrijden. Bij de vrouwen bleef Daniek Hengeveld haar Visma-Lease a Bike-ploeggenoten Femke de Vries en Lieke Nooijen voor.
Dit bericht wordt aangevuld.
Source: Nu.nl sport