Home

Verstappen luchtig ondanks tegenslag: 'Ga na het seizoen relaxen in Tibet'

Max Verstappen beleefde met zijn crash in de kwalificatie voor de Grand Prix van Oostenrijk de zoveelste tegenslag dit Formule 1-seizoen. Toch blijft de Nederlander luchtig, óók als het over zijn toekomst bij Red Bull Racing gaat.

Verstappen had een half uur na zijn crash op de Red Bull Ring al een duidelijk idee hoe hij alle pech van dit seizoen kan verwerken. "Ik denk dat ik aan het einde van het jaar naar Tibet ga. En dan ga ik even als een Boeddha twee maanden relaxen", zei hij lachend.

Er kon inmiddels een lachje vanaf, maar het zat Verstappen in Oostenrijk voor de zoveelste keer dit seizoen niet mee. De 28-jarige Nederlander was zaterdag goed onderweg tot hij in Q3 in de bandenstapel eindigde. Hij snapte er niks van. "De auto voelde heel raar aan", zei hij. Inmiddels is duidelijk dat er iets mis was met zijn achtervleugel.

De crash deed denken aan de eerste kwalificatie van het seizoen in Melbourne, toen Verstappen ook hard van de baan schoof. Dat bleek het startschot voor een hoop malheur. Het lek leek boven toen Verstappen een maand geleden derde werd bij de Grand Prix van Canada. Maar in Monaco ging het wéér mis. Verstappen beleefde in het prinsdom een ijzersterke kwalificatie, maar kwam bij de start vanaf P2 niet van zijn plek.

Ook het weekend op de Red Bull Ring begon zorgelijk voor Verstappen. Bij de eerste vrije training viel zijn auto tot twee keer toe stil bij het uitrijden van de pits. "Dan moet je tot tien tellen... of tot honderd. Het is allemaal super ingewikkeld. Er gebeuren heel veel dingen."

Verstappen heeft een mirakel nodig om zich dit jaar nog in het kampioenschap te mengen. Hij is inmiddels weggezakt naar de zevende plaats. Met 55 punten heeft hij 101 punten achterstand op WK-leider Kimi Antonelli. Die onmogelijke achterstand zorgt er wel voor dat Verstappen kan blijven lachen.

"Als je voor de titel vecht, dan is dit natuurlijk allemaal niet fijn. Maar dat is nu niet het geval. Ik maak me er niet zo druk om, dit is ook het leven. En we hebben ook heel veel mooie jaren gehad."

Verstappen heeft zeker mooie jaren gehad bij Red Bull. Hij debuteerde tien jaar geleden voor het Oostenrijkse team en kroonde zich in de jaren die volgden vier keer tot wereldkampioen. Maar door de tegenvallende prestaties wordt hij dit seizoen meermaals gelinkt aan andere teams.

Op sociale media verschenen zelfs beelden van Verstappen in shirtjes van Mercedes en McLaren. "Ja, dat kan nu allemaal hè. Met AI is dat allemaal makkelijk te maken", zei Verstappen daarover. "Ik doe niks met die geruchten."

Eerder deze week was de toekomst van Verstappen ook al onderwerp van gesprek. Naar verluidt zou Verstappen onder zijn contract uit kunnen als hij in de zomerstop niet in de top twee van het wereldkampioenschap staat. Teambaas Laurent Mekies probeerde vrijdag de rust te bewaren en benadrukte dat het vooral belangrijk is om de auto beter te maken.

"Ik vraag Max niet elke week of hij blijft. Hij heeft duidelijk gemaakt dat hij door wil gaan bij het team. Het is ook duidelijk dat hij een snelle auto nodig heeft om blij te zijn in ons team", zei Mekies." Verstappen gebruikte na de kwalificatie op de Red Bull Ring soortgelijke bewoordingen. "We weten heel goed wat we van elkaar verwachten, die gesprekken lopen altijd wel."

Zondagmiddag is er even geen tijd voor gesprekken. Om 15.00 uur begint Verstappen vanaf P5 aan de Grand Prix van Oostenrijk. Als een goed resultaat opnieuw uitblijft, kan hij voorzichtig zijn trip naar Tibet gaan plannen.

Source: Nu.nl sport

Previous

Next