In de rubriek De broeikas schrijft klimaatverslaggever Jeroen Kraan iedere zondag over wat hem opvalt. Deze week: de hitte confronteert heel Europa met de gevolgen van klimaatverandering. Wen er maar aan.
"Hier valt bijna niet tegenop te gieten." Zomaar een zin die ik mezelf deze week hoorde uitspreken, terwijl ik met een buurvrouw de geveltuintjes in mijn straat van een hoognodige slok water voorzag. Vermoedelijk heb je deze week zelf ook tal van gesprekjes gehad in de categorie 'poeh, warm hè?'
Het is ook vrijwel onmogelijk om het níét te hebben over de hittegolf (of zelfs 'superhittegolf') die Europa heeft overvleugeld. Dit extreme weer dringt immers letterlijk door alle kieren en gaten ons leven binnen.
Zo dwingt de hitte ons ook om de gevolgen van klimaatverandering eens goed in de bek te kijken. Als klimaatjournalist heb ik natuurlijk last van beroepsdeformatie: ik ben al de hele dag bezig met de opwarming van de aarde en alles wat daarbij komt kijken. Nu mag de rest van Nederland een weekje meedoen.
Volgende week is die klimaatstage weer voorbij, maar toch zou ik zeggen: wen er maar aan. Uit wetenschappelijk onderzoek bleek vrijdag nog dat deze maximumtemperaturen sinds 2003 al tien keer zo waarschijnlijk zijn geworden. Als we op het huidige niveau broeikasgassen blijven uitstoten, zijn dit soort hittegolven over nog twintig jaar weer een stuk normaler, en wordt het nog warmer.
Dan hebben we het alleen nog maar over hitte. Ook door andere ontwikkelingen wordt het steeds lastiger om klimaatverandering te negeren. Bijvoorbeeld omdat duidelijk wordt dat je Waddeneiland misschien wel vaker zal overstromen zonder dijkversterking. Of omdat je dorp in de toekomst juist op een eiland kan komen te liggen bij hoge rivierstanden.
En natuurlijk is er nog de energierekening. Die wordt zowel beïnvloed door de gevolgen van klimaatverandering (loeiende airco's, oververhitte kerncentrales in Frankrijk) als door de pogingen om er wat tegen te doen (zonnepanelen, warmtepompen, het overvolle stroomnet).
Er wordt in groene gremia nog wel eens geklaagd dat er in de media onvoldoende aandacht is voor klimaatverandering, maar ik zou eerder zeggen dat het onderwerp onontkoombaar is geworden. Niet alleen door het hete weer, maar ook doordat klimaatverandering via energiecrises, verzekeringsperikelen en natuurschade onder de aandacht komt.
Natuurlijk is het aan ons als media om op de verbanden tussen klimaatverandering en al die verschillende onderwerpen te blijven wijzen, maar we worden hoe dan ook steeds vaker met de neus op de feiten gedrukt. Nu nog hopen dat we ons hoofd koel houden en handelen naar de ernst van het probleem.
Het kan altijd erger, zo blijkt wel uit de Duitse thriller Hell (2011). Daarin is de aarde plotseling 10 graden warmer geworden, met als resultaat dat planten en dieren massaal zijn gestorven en water en voedsel vrijwel onvindbaar zijn geworden.
De avonturen die deze dystopie voor de personages oplevert, zijn eerlijk gezegd niet al te origineel. Maar op een hete dag is het toch geen verkeerde keuze voor de liefhebber van genrefilms; van het zien van deze doorbakken wereld zou je het bijna fris krijgen.
Ik ontvang graag jullie vragen, feedback en tips! Je kan me bereiken via jeroen@nu.nl.
Source: Nu.nl economisch