George Russell pakte zaterdag in een hectische kwalificatie poleposition voor de Grand Prix van Oostenrijk. De Brit verbeterde zich in extremis, terwijl Max Verstappen even eerder was gecrasht en er een gele vlag in de voorlaatste bocht hing. Waarom kreeg Russell geen straf?
Hoewel er met de gele vlag werd gezwaaid wist Russell zich toch te verbeteren. De FIA had het incident genoteerd, maar vond het niet nodig om een officieel onderzoek in te stellen. Daardoor mocht Russell zijn pole 'gewoon' houden.
De FIA zal dus hebben geconcludeerd dat Russell voldoende snelheid heeft geminderd. In het reglement staat daar het volgende over: "Iedere coureur die door een marshalsector met een gezwaaide gele vlag rijdt, moet zijn snelheid verminderen en voorbereid zijn om van richting te veranderen."
"Om de stewards ervan te overtuigen dat een coureur aan deze eisen heeft voldaan, wordt van hem verwacht dat hij eerder heeft geremd en/of aantoonbaar snelheid heeft verminderd in de betreffende marshalsector."
Cruciaal is hier dat er bij het incident slechts één gele vlag werd gezwaaid. Werd er een dubbele gele vlag gezwaaid dan had Russell zijn tijd niet mogen verbeteren en zou hij zijn pole sowieso zijn kwijtgeraakt.
Die dubbele gele vlag kwam pas vijftien seconden nadat Verstappen was gecrasht. Op dat moment was Russell hem al voorbij gegaan en had hij zijn tijd verbeterd.
Mercedes-teambaas Toto Wolff vond het logisch dat de FIA geen officieel onderzoek instelde. "Hij liet honderd meter lang het gas los omdat er een enkele gele vlag werd gezwaaid", zei de Oostenrijker bij Sky Sports. "Dat is te zien in de data. Hij verloor anderhalve tiende. Het was helemaal in orde."
Russell had kort nadat hij over de finish was gekomen over de boordradio al benadrukt dat hij van zijn gas was gegaan. Zijn engineer bevestigde dat en feliciteerde hem daarna met zijn pole.
"Ik moet eerlijk zeggen dat ik de auto niet eens had zien staan, omdat de uitloopzone hier zo lang is", zei Russell even later op de persconferentie. "Ik zag wel een enkele gele vlag. Ging van mijn gas en had de auto volledig onder controle. Het was een ander verhaal geweest als er dubbel geel had gehangen."
Russell was met 1.06,113 twee tienden rapper dan nummer twee Charles Leclerc. Lewis Hamilton completeerde de top drie, terwijl Max Verstappen ondanks zijn crash nog vijfde werd. De Grand Prix van Oostenrijk begint zondag om 15.00 uur.
Source: Nu.nl sport