Wout Weghorst verruilt Ajax voor FC Twente. De club uit Enschede maakte de transfer van de 33-jarige spits zaterdagochtend bekend. Weghorst, die voor twee seizoenen heeft getekend, is momenteel met Oranje actief op het WK.
"Dit is een bijzondere transfer voor mij. Ik ben heel trots om vanaf komend seizoen het shirt van FC Twente te dragen. Als jonge supporter heb ik met FC Twente in 2001 en 2011 de bekerwinst mogen vieren in De Kuip en in 2010 stond ik op de Oude Markt toen FC Twente kampioen werd", zegt Weghorst op de website van FC Twente over zijn transfer.
"Dat waren allemaal onvergetelijke herinneringen. Voor mij zijn veel voetbaldromen in vervulling gegaan, maar bleef er nog één over… Op deze manier is de cirkel rond. Vanaf komend seizoen ga ik alles geven om dit keer niet als supporter, maar als speler successen te vieren met FC Twente."
Weghorst werd geboren in Borne, in de buurt van Enschede. Hij speelde nooit voor de Tukkers, die afgelopen seizoen als vierde eindigden in de Eredivisie. Bij de Enschedeërs vertrok recent Ricky van Wolfswinkel, die stopte met voetballen.
FC Twente neemt Weghorst over van Ajax, dat hem in 2024 contracteerde. In zijn eerste seizoen greep hij met de Amsterdammers net naast de landstitel. Afgelopen seizoen ging het moeizamer en werd Ajax vijfde. Weghorst kwam minder vaak in de plannen voor dan in zijn eerste jaar in de Johan Cruijff ArenA.
Bij FC Twente is Erik ten Hag de technisch directeur. "We zijn er enorm trots op dat Weghorst voor FC Twente gaat voetballen. Wie is dat nou niet als een spits van Oranje met meer dan vijftig interlands naar je club komt? Deze transfer is voor ons een buitenkans. Hij is op-en-top een prof en hét voorbeeld van wat je allemaal kunt bereiken als voetballer wanneer je er alles voor over hebt", zegt Ten Hag over de aanwinst.
"Een speler met zo’n indrukwekkende staat van dienst is normaal onhaalbaar voor FC Twente. Hij heeft altijd laten zien een enorme wilskracht en drive te hebben en hij barst van ambitie. Wout wil als jongen uit de regio heel graag iets moois neerzetten met FC Twente. Hij gaat ons iets extra’s brengen."
Weghorst begon zijn loopbaan bij FC Emmen en kwam via Heracles bij AZ terecht. Daar verdiende hij een transfer naar VfL Wolfsburg. Via Burnley en Besiktas kwam hij terecht bij topclub Manchester United.
Bij United speelde hij niet lang en na een kortstondig avontuur bij Hoffenheim keerde hij via Ajax terug naar Nederland. Het had er alle schijn van dat hij deze zomer zou vertrekken uit Amsterdam, maar lange tijd bleef onduidelijk waar hij zijn loopbaan zou vervolgen. Dit weekend werd duidelijk dat Weghorst ervoor heeft gekozen om dicht bij huis te gaan voetballen.
Weghorst speelt in de nacht van maandag op dinsdag met het Nederlands elftal tegen Marokko. Hij fungeert dit WK als pinchhitter. Op het vorige WK, in 2022 in Qatar, maakte Weghorst internationaal naam door in de kwartfinales twee keer te scoren tegen Argentinië.
Zijn tweede goal, diep in blessuretijd, ging de wereld over. Het leverde Oranje uiteindelijk geen plek in de halve finales op, want de ploeg van Louis van Gaal verloor na strafschoppen van de Argentijnen.
Source: Nu.nl sport