Formule 1-coureurs mogen dit weekend vanwege het hitteprotocol een koelvest dragen tijdens de Grand Prix van Canada. Maar niet iedere coureur is daar blij mee. "Vorig jaar was er een probleem met het systeem en werd ik juist gefrituurd."
Terwijl het kwik donderdag richting de 30 graden ging, wandelde Verstappen doodleuk in een lange spijkerbroek door de paddock van de Red Bull Ring. De 28-jarige Nederlander had duidelijk weinig last van de hitte. "Het is warm, maar het is oké. Deze auto's vragen fysiek niet zoveel van me, dus het is prima voor me", zei hij even later in het motorhome van Red Bull Racing.
Verstappen kon tijdens zijn mediasessie in het immense motorhome van Red Bull niet genieten van een goed werkende airco. Die luxe had Kimi Antonelli wel bij Mercedes. Al zou de negentienjarige WK-leider ook prima zonder kunnen. "Ik ben Italiaan, dus ik ben wel gewend aan de hitte."
De hitte heeft er wel toe geleid dat de FIA voor het eerst dit seizoen het hitteprotocol in werking heeft gesteld. De autosportfederatie kan deze waarschuwing afgeven als de gevoelstemperatuur tijdens de race oploopt tot 31 graden.
De FIA moet de waarschuwing wel 24 uur voor de eerste vrije training afgeven. Dat verklaart ook waarom er twee weken geleden tijdens de GP van Barcelona-Catalonië geen hitteprotocol was. De temperatuur bij die race was uiteindelijk hoger dan vooraf was voorspeld, zegt de FIA tegen NU.nl.
Dat het hitteprotocol zo ruim van tevoren moet worden afgekondigd, heeft te maken met de voorbereidingen van de teams. Er moet namelijk een heel koelsysteem in de auto worden gebouwd. Coureurs kunnen vervolgens een speciaal shirt met bedrading dragen. Daar stroomt dan koele vloeistof doorheen.
Maar niet iedereen is van plan het koelvest dit weekend aan te trekken. "Ik ga het niet gebruiken", zei Verstappen. "Voor ik de auto in spring heb ik een soort ijsvest, maar ik hou niet van al die kabels in de auto."
Een coureur mag ervoor kiezen het koelvest niet aan te trekken. De enige consequentie is dat hij dan een halve kilo extra ballast moet meenemen in de auto. Ook moeten de teams de rest van het koelsysteem, dat zo'n 5 kilo weegt, installeren; dat wordt dan alleen niet aangesloten.
Teams zijn zelf verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het koelsysteem. Ze besteden zakken met geld aan de kleinste details om een auto sneller te maken, maar het lijkt erop dat het comfort van de coureur minder belangrijk is. Bij een rondgang door Spielberg zijn namelijk nauwelijks coureurs te vinden die het koelvest gaan dragen.
"Het is mij nog nooit goed bevallen", zei Antonelli tijdens zijn mediasessie. "Vorig jaar in Austin hadden we een probleempje met het systeem. Toen was ik juist aan het koken van de hitte. Ik werd echt gefrituurd. Het systeem zal nu een stuk verder ontwikkeld zijn, maar ik wil nog wachten tot ik zeker weet dat het goed is."
Volgens Isack Hadjar werkt het koelvest van Red Bull niet zo lang. "Het werkt echt goed, maar slechts voor zo'n tien minuten, en daarna is het weer warm. Ik vind het echt niet fijn, want er zijn gewoon te veel slangen, te veel dingen in de cockpit, en het is niet erg comfortabel", zei hij op de persconferentie.
Naast Hadjar schoven ook Oscar Piastri en Pierre Gasly aan bij de persconferentie. Piastri was in tegenstelling tot de andere coureurs wel redelijk positief over de koelvesten.
"Het is geen wondermiddel, maar toen ik het vorig jaar een paar keer gebruikte, was het prima. Er is natuurlijk het risico dat het misgaat. Maar ik denk dat het wel een beetje kan helpen als het systeem goed werkt."
Zijn uitspraken leverden een leuk onderonsje op op de persconferentie.
Hadjar: "Hoelang werkt het dan?"
Piastri: "Dat hangt af van het systeem, van hoe goed je het maakt."
Hadjar: "Nou, daarom vraag ik het ook. Ik ben benieuwd."
Gasly: "Langer dan tien minuten?"
Piastri: "Niet de hele race. Maar ja, we werken eraan."
McLaren lijkt dus meer geïnvesteerd te hebben in het comfort van de coureur. Al maakt Hadjar zich niet zo druk. "Als ik het nodig heb, betekent het dat de auto het ook niet aankan en we niet kunnen rijden. Dus ik denk dat de auto het eerder begeeft dan ik."
Dat laatste had Hadjar misschien beter niet kunnen zeggen. Een dag later miste hij een groot deel van de eerste vrije training door... problemen met zijn auto.
Source: Nu.nl sport