Home

Straks koop je een game die nooit echt van jou is

In de rubriek Schermtijd schrijft techverslaggever Rutger Otto wekelijks over het internet. Deze keer vraagt hij zich af in hoeverre we in de toekomst nog eigenaren van digitale producten zijn.

Ik zit handenwrijvend te wachten tot het november is. Dan verschijnt namelijk Grand Theft Auto VI, het langverwachte nieuwe deel in de populaire gameserie GTA. Deze week las ik er opvallend nieuws over. Want als je de game straks in de winkel koopt, betaal je voor een doosje zonder disc.

Wat zit er dan wel in? Een code. Die voer je in in de digitale winkel van je spelcomputer, zodat de game wordt gedownload.

Pc-gamers zijn er al jaren aan gewend om alles digitaal te kopen. Maar ook op consoles wordt de consument steeds meer een digitale richting op geduwd. De tijden dat je een cartridge in een kastje onder de tv stak en je direct kon spelen, zijn al jaren voorbij.

Het komt vaker voor dat je in de winkel een disc koopt waarop niet het hele spel, maar alleen een downloadbestandje staat. Dat voelt vreemd. Als ik naar de platenzaak ga, koop ik geen hoes zonder vinyl. Ik koop ook geen kaft van een boek met aan de binnenkant slechts de code voor een e-reader.

Soms maakt de digitalisering het me makkelijk. Ik hoef niet meer naar de winkel als ik iets wil spelen, want ik kan games vanaf mijn bank downloaden en installeren. Ik kan voor alle media abonnementen afsluiten zodat ik toegang heb tot meer films, muziek en games dan ik ooit kan consumeren. Superhandig (en niet te betalen, die abonnementen).

Tegenover het gemak staat afhankelijkheid. Als ik een spel verwijder (en de harde schijf van de PS5 is niet heel groot, dus dat gebeurt regelmatig), moet ik 'm later opnieuw downloaden. Zolang ik een internetverbinding heb en PlayStation de game blijft aanbieden, is dat geen probleem. Maar wat als de servers offline zijn? Of als games uit de digitale bibliotheek worden gehaald?

Ik bel Martin Verschoor van gamesite ID.nl even op. Hij vermoedt dat de mensen die straks lege doosjes kopen dat doen omdat ze hun fysieke gamecollectie willen aanvullen. Uitgever Rockstar is waarschijnlijk heel beschermend voor de belangrijkste gamerelease van het jaar. "Ze zijn supervoorzichtig met die game, er mag vooraf niets uitlekken", zegt Verschoor.

Met codes is het voor een game-uitgever makkelijker te bepalen vanaf wanneer een game toegankelijk is voor iedereen. "Misschien komt er later alsnog een discversie", zegt Verschoor. Er zijn meer mensen die dat denken, blijkt uit online geruchten. Dan nog is het onwaarschijnlijk dat het volledige spel op het schijfje past en staat.

Grote kans van niet. En zo ben je dus nooit écht de eigenaar van je gekochte product.

Ik schreef vorige week in Schermtijd over de film Toy Story 5, waarin een tablet de grote vijand van speelgoed is. Dit vonden jullie.

Kopen jullie vaak digitale games, of liever fysiek in de winkel? Laat het me weten! Dat kan in de reacties hieronder of via rutger@nu.nl. Misschien verschijnt jouw bericht komende week in Schermtijd.

Tot volgende week!

Source: Nu.nl economisch

Previous

Next