Kimi Antonelli en George Russell zijn van plan om Formule 1-races vanaf nu verstandiger aan te vliegen. De Mercedes-coureurs willen beter gaan samenwerken, omdat de concurrentie dichterbij is gekomen.
Lewis Hamilton was twee weken geleden in Barcelona de eerste coureur die de dominantie van Mercedes doorbrak. De overwinningen bij de eerste zes Grands Prix van het seizoen werden nog verdeeld door Russell en Antonelli. In Barcelona werd Russell tweede, terwijl Antonelli in de slotfase uitviel met technische problemen.
"Vanaf nu zal het belangrijk zijn om nog verstandiger te racen. Het gaat niet alleen meer tussen mij en George. De anderen komen eraan", zei Antonelli donderdag in Oostenrijk in het motorhome van Mercedes. "Als er andere coureurs dichtbij zitten, zal ik anders gaan racen dan als het alleen tussen mij en George gaat."
Hamilton steeg door zijn opmars van de laatste weken naar de tweede plek in het klassement. WK-leider Antonelli heeft voor de Grand Prix van Oostenrijk nog 41 punten voorsprong op de zevenvoudig wereldkampioen. Russell is de nummer drie met negen punten minder dan Hamilton.
Russell denkt dat Hamilton in Barcelona profiteerde van de strijd tussen hem en Antonelli. "In Canada zag je dat Kimi en ik hard met elkaar vochten, maar we reden ook weg van de rest. Daardoor kwam de overwinning voor het team niet in gevaar. In Barcelona was dat anders."
"Lewis had natuurlijk voordeel van de safetycar, die hielp hem enorm. Maar ook zonder die safetycar verloren Kimi en ik samen tijd en had Ferrari de kans kunnen krijgen om te winnen. Op zo'n moment moeten we als teamgenoten slim zijn. Het is heel duidelijk: het team wil de race winnen. Of ik dat ben of Kimi, maakt voor de renstal niet uit."
Bij Mercedes is het dit weekend op de Red Bull Ring niet alleen zaak om de coureurs te managen. De Duitse renstal kampt met betrouwbaarheidsproblemen. Antonelli verloor kostbare punten met zijn uitvalbeurt in Barcelona. Een maand geleden viel ook de auto van Russell stil, terwijl hij aan de leiding ging in de Grand Prix van Montreal.
Ook de andere teams die met Mercedes-motoren rijden, kampten dit seizoen al met problemen. "We hebben een update om de betrouwbaarheid te verbeteren. Het team heeft superhard gewerkt, want we hebben hier veel last van gehad", zei Antonelli.
"Dit heeft op dit moment de hoogste prioriteit", zei Russell. "Het is niet eenvoudig geweest om de problemen te analyseren. Mijn batterij uit Canada zit bijvoorbeeld nog in de zeevracht, omdat we die niet per vliegtuig mochten vervoeren."
Russell verwacht niet dat dergelijke problemen doorslaggevend zullen zijn voor de beslissing in het kampioenschap. "De seizoenen zijn tegenwoordig ook lang genoeg om een of twee races met pech nog goed te maken. Ik slaap er niet slechter door. Het is namelijk niet iets waar ik controle over heb."
Source: Nu.nl sport