Vanaf 1 juli mogen bedrijven alleen nog maar naar consumenten en kleine ondernemers bellen als ze daar vooraf toestemming voor hebben gegeven. Met die strengere maatregelen wil toezichthouder ACM klanten beschermen tegen ongewenste telemarketing.
Nu is het nog zo dat bedrijven consumenten en kleine ondernemers mogen bellen met een commercieel aanbod als de gebelde persoon in het verleden klant was. Maar vanaf volgende week mag dat dus alleen nog maar als de persoon in kwestie vooraf expliciet toestemming heeft gegeven.
Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) proberen veel bedrijven nog snel toestemming te krijgen voor zulke belletjes. De toezichthouder roept klanten op om "zorgvuldig af te wegen of zij dergelijke toestemming willen verlenen". Door de ongewenste telefoontjes worden veel klanten onder druk gezet om snel te beslissen, waarschuwt de waakhond. Daardoor kunnen ze vast komen te zitten aan contracten die ze eigenlijk niet willen.
"De nieuwe regels geven mensen meer controle over wie hen mag bellen", schrijft de ACM. Daardoor komt er meer bescherming voor consumenten en kleine ondernemers, maar ontstaat er ook meer een "gelijk speelveld" tussen bedrijven.
Wie na 1 juli zonder toestemming toch wordt gebeld, kan hier melding van maken bij de ACM. Ook kun je je toestemming weer terugtrekken als je er later spijt van krijgt. Dat kun je bijvoorbeeld doen tijdens zo'n belgesprek. Het bellende bedrijf moet je nummer dan meteen uit de bellijst halen, waarna je niet meer gebeld mag worden. Dat geldt niet alleen voor grote bedrijven, maar ook voor goede doelen, loterijen en kranten en tijdschriften. Het is überhaupt de vraag of het slim is om op een commercieel aanbod in te gaan, waarschuwt de Consumentenbond. Daarover schreven we onderstaand artikel.
Als bedrijven ondanks het ontbreken van toestemming toch blijven bellen, kan de ACM ingrijpen, zegt woordvoerder Jeannette Duin tegen NU.nl. "Dat hebben we kort geleden gedaan bij KPN. Verder lopen er trajecten bij twee energiebedrijven." Om welke bedrijven het gaat, kan ze niet zeggen. KPN heeft de werkwijze rond telemarketing aangepast na een tik op de vingers van de ACM.
Meldingen van klanten over mogelijke overtredingen zijn verder "zeer welkom", voegt Duin eraan toe. Waar nodig kan de toezichthouder dan maatregelen nemen. "Of en op welke manier we ingrijpen is afhankelijk van de ernst en de duur van de overtreding", zegt Duin. "We houden de markt nauwlettend in de gaten."
Source: Nu.nl economisch