Home

Airco's krijgen de schuld, maar stroomprijs piekt door te weinig aanbod

Niet de stroomvraag, maar het beperkte aanbod aan elektriciteit zorgt woensdagavond voor een recordprijs voor elektriciteit bij mensen met een dynamisch energiecontract. Er is weinig wind, zonnestroom valt 's avonds weg en import uit het buitenland is lastiger door de hitte.

Klanten met een dynamisch energiecontract betalen woensdagavond een recordprijs voor stroom. Die recordprijs wordt niet veroorzaakt door extreem hoog elektriciteitsverbruik, maar vooral doordat er op sommige momenten te weinig elektriciteit wordt geproduceerd, blijkt uit de vraag-en-aanboddata van stroombeurs EPEX Spot.

De prijs voor stroom loopt woensdagavond voor klanten met kwartierprijzen op tot minimaal 1,20 euro per kilowattuur. Bij uurprijzen gaat het tussen 21.00 en 22.00 uur om minimaal 1,08 euro per kilowattuur. Die prijzen zijn gebaseerd op de Europese EPEX Spot-stroombeurs, waar elektriciteit per uur en per kwartier wordt verhandeld.

"Je kunt nu denken dat de vele airco's die nu draaien vanwege de hitte het probleem veroorzaken, maar het totale energieverbruik is niet extreem", zegt energie-expert Dennis van der Meij. "Maar het totale energieverbruik van Nederland ligt zelfs flink onder het winterverbruik."

De hoge prijs ontstaat volgens hem doordat er op sommige momenten minder stroom beschikbaar is. Het waait nauwelijks, waardoor windmolens weinig opwekken. In de avond valt ook de zonnestroom weg, terwijl iedereen dan nog stroom gebruikt.

Normaal kunnen dat soort tekorten worden opgevangen door elektriciteit te importeren uit het buitenland. Zo is Frankrijk met zijn vele kerncentrales een belangrijke leverancier van elektriciteit waarmee normaal gesproken pieken in de elektriciteitsvraag kunnen worden opgevangen.

Maar de hitte zorgt nu juist ook in Frankrijk voor problemen in de opwek van elektriciteit. Kerncentrales gebruiken koelwater, maar bij hoge temperaturen kan dat koelwater te warm worden. Daardoor kunnen de kerncentrales minder stroom produceren of moeten ze hun productie beperken, schrijft de Franse krant Le Monde. Frankrijk kan daardoor minder stroom naar andere landen exporteren.

Dat is belangrijk voor Nederland. Het Nederlandse stroomnet is verbonden met dat van andere Europese landen. Normaal kan Nederland stroom importeren als dat goedkoper of nodig is. Maar als in buurlanden minder stroom beschikbaar is, wordt die import lastiger of duurder.

Het gaat volgens Van der Meij niet om een enorm tekort. Hij schat dat Nederland op het piekmoment ongeveer 250 megawatt aan elektriciteit tekortkomt. Dat kun je vergelijken met het elektriciteitsverbruik van ongeveer 125.000 huishoudens.

Toch kan zo'n relatief klein gat tussen vraag en aanbod de stroomprijs hard omhoogduwen. Dat wordt veroorzaakt doordat de laatste benodigde stroom dan meestal uit een gascentrale moet komen. Zo'n centrale moet dan speciaal worden opgestart. Het opstarten van een gascentrale kost veel geld en komt terug in de elektriciteitsprijs van dat moment.

Dat verklaart ook waarom de prijs nu hoger kan zijn dan op veel winterdagen. In de winter draaien gascentrales vaak langer door, omdat de stroomvraag dan structureel hoger is en er minder duurzame opwek beschikbaar is. De opstartkosten worden dan uitgesmeerd over een langere periode dan de paar uur dat gascentrales nu op een zomeravond nodig zijn.

De stroomprijs piekt woensdagavond dus niet doordat Nederland massaal te veel stroom gebruikt of doordat ons land te weinig stroom kan produceren. De markt reageert vooral op wat er even níét is: wind, zon en genoeg goedkope stroom uit het buitenland.

De hoge stroomprijs van vanavond komt voort uit een tijdelijke verstoring tussen vraag en aanbod, niet uit een nieuwe energiecrisis, onderstreept Van der Meij. "Op donderdag is er alweer regelbaar vermogen beschikbaar, waardoor de elektriciteitsprijs normaliseert."

Een belangrijke nuance is volgens de energie-expert dat veel huishoudens met een dynamisch energiecontract hun verbruik sturen. "Het is dus de vraag hoeveel last mensen echt van deze tijdelijke hoge stroomprijs hebben. Doorgaans ligt het elektriciteitsverbruik rond 9 uur 's avonds al niet eens meer zo heel hoog."

Source: Nu.nl economisch

Previous

Next