YouTube heeft een schikking getroffen met een Amerikaanse tiener. De videosite van Google betaalt om niet mee te hoeven doen in een rechtszaak over de schadelijke effecten van sociale media. Meta, TikTok en Snapchat zitten nog wel in de zaak.
De 15-jarige jongen spande de rechtszaak aan nadat hij op jonge leeftijd behandeling nodig had voor onder meer depressieve en angststoornissen. Die zouden mede te wijten zijn aan sociale media, die hij sinds zijn achtste gebruikt, meldt Courthouse News. De zaak gaat onder meer over functies als autoplay en oneindig scrollen.
Deze rechtszaak lijkt op die van een 20-jarige vrouw eerder dit jaar. Diverse techbedrijven verloren die en moesten betalen, omdat de jury bewezen achtte dat zij bewust hun apps verslavend hadden gebouwd. De huidige zaak is de tweede rond dit onderwerp. Hierna volgen er mogelijk nog duizenden, alleen al in de VS. De rechtszaak dient in dezelfde rechtbank.
Meta is het enige bedrijf dat nog bij beide zaken betrokken is. In de vorige zaak schikten enkele andere bedrijven, waaronder Snapchat-eigenaar Snap. Het is onbekend wanneer de zaak precies zal dienen.
Source: Tweakers.net