Tennisster Arantxa Rus is dinsdag direct uitgeschakeld in de eerste ronde van het kwalificatietoernooi van Wimbledon. De Oekraïense Veronika Podrez was in twee sets te sterk voor de Nederlandse: 6-4 en 6-4. Suzan Lamens kan het hoofdtoernooi nog wel halen.
Rus, de nummer 178 van de wereldranglijst, kon lange tijd mee met de Oekraïense nummer 144. Na haar eerste break tegen brak ze direct de service van haar tegenstander weer in de eerste set. Maar de Oekraïense sloeg met een tweede break toe. Ook in set 2 wisten beide speelsters een servicebeurt van de ander te winnen, waarna Podrez een break voorsprong wist te pakken.
De 35-jarige Rus blijft daardoor op acht deelnames aan het hoofdtoernooi van Wimbledon staan. Ze debuteerde in 2010 en bereikte in 2012 de derde ronde.
Eerder op de dag bereikte Lamens de tweede ronde van de kwalificatie. Ze versloeg Amelia Rajecki met 6-3 en 7-5 en stuit nu op de Russin Elena Pridankina. Daarmee is ze de enige Nederlandse vrouw die het hoofdtoernooi nog kan halen. Anouk Koevermans werd in ronde 1 uitgeschakeld door Mananchaya Sawangkaew uit Thailand.
In het mannentoernooi is Nederland sowieso met drie spelers vertegenwoordigd. Tallon Griekspoor, Botic van de Zandschulp en Jesper de Jong zijn al zeker van het hoofdtoernooi. Guy den Ouden en Max Houkes strandden eerder deze week in de kwalificatie.
Source: Nu.nl sport