Home

Oracle ontslaat 21.000 mensen in een jaar tijd vanwege AI en cloudstrategie

Oracle ontsloeg in het afgelopen jaar 21.000 werknemers, ofwel ongeveer 13 procent van zijn personeel. Naast een verlegde focus op cloudproducten geeft het bedrijf toe dat de uitrol van AI-toepassingen een reden voor de grote ontslagronde is.

Uit het jaarverslag van de techgigant blijkt dat het bedrijf bijna 1,8 miljard dollar kwijt was aan de herstructurering. Daaronder vallen onder meer ontslagvergoedingen. Ter vergelijking: een jaar eerder was het bedrijf nog geen 380 miljoen dollar aan deze kostenpost kwijt, zo merkt Reuters op.

Het ontslag van de 21.000 werknemers is het gevolg van een nieuwe strategie. Zo richt het bedrijf zich sinds vorig jaar sterk op cloudgerelateerde producten. Daaronder vallen bijvoorbeeld cloudrekenkracht en software voor cloudtoepassingen.

Ook het gebruik van AI-toepassingen draagt bij aan de grote ontslagronde. "De adoptie van AI-technologie over heel ons bedrijf heeft bijgedragen aan de reductie van ons werknemersbestand." Oracle voegt daaraan toe dat dit in de toekomst kan leiden tot meer ontslagen.

Oracle begon vorig jaar met deze strategie. Daardoor kwam het bedrijf al in het nieuws vanwege het vermeende ontslag van 'duizenden werknemers via e-mail'. Dat blijken er nu tienduizenden te zijn, hoewel onduidelijk is of iedereen via e-mail ontslag kreeg.

Oracle is een van de grootste bedrijfssoftwareleveranciers en staat onder meer bekend om zijn database-, cloud- en analysesoftware. Sinds vorig jaar investeert het Amerikaanse bedrijf aanzienlijk in cloudtoepassingen. De techgigant sloot bijvoorbeeld een deal van honderden miljarden dollars met OpenAI om cloudrekenkracht te leveren. Het bedrijf levert ook de infrastructuur voor de Amerikaanse aftakking van TikTok.

Source: Tweakers.net

Previous

Next