Home

Quake pionierde 30 jaar geleden de 3d-engine voor grote publiek

Quake viert deze week zijn dertigste verjaardag. De shooter van id Software geldt als een van de grondleggers van het firstpersonshootergenre. Ook op technisch vlak was de game ontzettend belangrijk: hij pionierde met de 3d-engine voor het grote publiek.

Begin jaren 90 kwam het firstpersonshootergenre in een stroomversnelling. DOOM uit 1993 bleek een enorm succes en een jaar eerder keken gamers hun ogen uit met Wolfenstein 3D. Die game had alleen een beetje een misleidende naam, want het spel was helemaal niet 3d, maar '2,5d'. Ook DOOM en het latere Duke Nukem 3D gebruikten deze techniek.

Id Software maakte voor Quake in 1996 daarom iets bijzonders: een daadwerkelijke 3d-engine op basis van polygonen. Tijdgenoten gebruikten 'platte' sprites om de indruk van 3d te wekken. Quake maakte echte 3d mogelijk en daardoor veranderde de manier van spelen. Deze rendertechniek maakte het bijvoorbeeld mogelijk om te springen, omhoog en omlaag te kijken en maps met verticaliteit te maken. Als kers op de taart introduceerde Quake ook nog belichting en schaduwen via lightmaps.

Misschien was Quake daarmee wel iets te vooruitstrevend. Games uit die tijd gebruikten alleen maar de cpu. Maar als je de game van id Software in volle glorie wilde spelen, had je een 3d-accelerator nodig. Deze extra insteekkaarten – bijvoorbeeld de 3dfx Voodoo, de eerste ATI Rage en Nvidia's Riva – maakten Quake mogelijk zoals het bedoeld was.

In 2026, dertig jaar later, zijn bedenkers John Romero en John Carmack videogamelegendes, net als Quake. De originele game is nog steeds te koop en kreeg in 2021 zelfs nog nieuwe content.

Mogelijk is de nalatenschap van de shooter nog breder dan de game zelf. De innovatieve engine legde het fundament voor 3d-gaming op de pc. Diezelfde revolutie vond in die tijd plaats op de consolemarkt, waarmee Quake aan de wieg van het moderne gamelandschap staat.

Source: Tweakers.net

Previous

Next