In mei daalde het verzuim in Nederland naar 4,7 procent, van 4,9 procent in april. Toch blijft het ziekteverzuim hoger dan in alle meimaanden van de afgelopen vijf jaar. Wie uitvalt, is steeds langer weg, laten cijfers van arbodiensten ArboNed en HumanCapitalCare zien.
Deze diensten zijn samen verantwoordelijk voor de begeleiding van meer dan een miljoen werknemers. In mei kwamen er 39 ziekmeldingen binnen per duizend werknemers, een stuk minder dan de 46 in april.
Minder ziekmeldingen betekent niet automatisch minder verzuim. Wie zich ziek meldt, keert steeds moeizamer snel terug. "Omdat de griep in mei nauwelijks nog zorgt voor ziekmeldingen, zien we dat vooral werknemers die langdurig uitvallen het gemiddelde verzuim hoog houden", zegt Redmer van Wijngaarden, bedrijfsarts en directeur medische zaken bij ArboNed.
Stressgerelateerd verzuim is de boosdoener: het aantal medewerkers dat daardoor langdurig thuiszit is de afgelopen vijf jaar met 43 procent gestegen. Inmiddels hangt één op de vier verzuimdagen samen met stressklachten zoals spanningsklachten, overspanning of burn-out. Wie daarvoor uitvalt, is gemiddeld ruim acht maanden niet volledig inzetbaar.
De huidige hitte is bovendien een aandachtspunt voor werkgevers en - nemers, zeggen de arbodiensten. Met de huidige temperaturen neemt de belasting op de werkvloer in veel sectoren extra toe. Van Wijngaarden adviseert werkgevers om hittebeleid niet te improviseren. "Als je er pas over nadenkt als het 35 graden is, ben je te laat. Denk aan zware werkzaamheden plannen op koelere dagdelen, extra pauzes inlassen en zorgen voor voldoende drinkwater en schaduw."
Alleen op de thermometer letten is niet genoeg, aldus de bedrijfsarts: ook luchtvochtigheid, wind en zonnestraling bepalen hoe zwaar de omstandigheden werkelijk zijn. Hiervoor kan de nieuwe hittekracht-indicator van het KNMI uitkomst bieden, die meerdere factoren combineert.
Source: Nu.nl economisch