Medewerkers van zuivelfabrieken van FrieslandCampina leggen deze week opnieuw het werk neer. Vakbond FNV voert actie sinds mei. De cao-onderhandelingen met de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) zijn in het voorjaar vastgelopen.
Op locaties in Leeuwarden en Meppel wordt maandag, dinsdag en woensdag gestaakt. De verwachting is dat maandagavond ruim honderd werknemers het werk neerleggen. De staking begint om 22.00 uur en duurt 48 uur.
Dinsdag zal de actie verdergaan bij de poort van het bedrijf. Daarnaast leggen ruim tweehonderd werknemers in Leeuwarden dinsdagochtend voor twee dagen het werk neer.
De NZO noemt de acties "zeer teleurstellend". De brancheorganisatie staat nog altijd achter haar bod van 3 procent loonsverhoging. FNV wil dat de lonen met in ieder geval 4 procent stijgen. De stakingen hebben vooralsnog geen gevolgen voor consumenten en melkveehouders.
Verder pleit de vakbond voor onder meer een vierdaagse werkweek, meer toeslag voor werken in ploegendiensten en vaste contracten voor iedereen die structureel werk verricht. De NZO ziet de cao zuivel al als een "bovengemiddelde cao, die met het huidige eindbod verder verbetert".
Volgens een woordvoerder van FrieslandCampina brengen de acties ongemak en kosten met zich mee. Als een fabriek door een staking stilvalt, moet de melk naar andere locaties of partners worden gebracht, legt hij uit. "Wij produceren zuivel en wij verwerken melk van melkveehouders die lid zijn van FrieslandCampina. Die koeien kan je niet uitzetten." De stakingen brengen kosten met zich mee, doordat bijvoorbeeld vrachtwagens langere afstanden moeten afleggen.
Source: Nu.nl economisch