Home

Recyclewinkel Droppie wil uitbreiden naar tientallen winkelgebieden

Recyclewinkel Droppie heeft grote uitbreidingsplannen. Klanten kunnen in de vier grote steden al langskomen met allerlei soorten afval, waar ze een kleine vergoeding voor krijgen. Droppie wil daar zeventig locaties aan toevoegen.

Het inzamelbedrijf heeft 4,2 miljoen euro aan groeikapitaal opgehaald. Daarmee moet het aantal vestigingen uitbreiden van dertien naar zeventig. "Er lopen gesprekken met de dertig grootste steden", zegt een woordvoerder van Droppie.

Vooral bij hoogbouw is "bijplaatsing van afval naast de container een hardnekkig probleem". De start-up wil de nieuwe vestigingen in de komende twee jaar openen in winkelgebieden en winkelcentra.

In Den Haag, Rotterdam, Amsterdam en Utrecht zijn al meerdere locaties van Droppie, dat sinds twee jaar bestaat. Daar is het mogelijk om gescheiden afval in te leveren, zoals statiegeldblikjes, elektronica en opzetborstels voor tandenborstels.

Een geautomatiseerd systeem categoriseert het afval als plastic, elektronisch afval of textiel. Vervolgens wordt het gewogen en krijgt degene die het inlevert een vergoeding van 10 tot 20 cent per kilo.

De recycling van afval kan grondstoffen opleveren, zolang het schoon genoeg is. Volgens de Europese Rekenkamer kan de EU veel meer kritieke grondstoffen halen uit bijvoorbeeld elektronisch afval. Dat maakt ons minder afhankelijk van landen zoals China.

"Als chemicus zie ik dagelijks hoe onze economie vastloopt op grondstoffenschaarste", zegt Droppie-oprichter Natascha Hermsen. "Onze afhankelijkheid van primaire grondstoffen is onhoudbaar, zowel ecologisch als geopolitiek."

Source: Nu.nl economisch

Previous

Next